lördag 19 december 2015

Juliga listan

Här finns en rolig lista om julen! Jag älskar listor, och julen, så jag måste förstås göra den.

Alkoholfri glögg eller glögg med alkohol?
Jag tycker inte att glögg är så gott. Godare av alkohol blir den inte heller.

Egen pepparkaksdeg eller färdigköpt?
I år köpte jag färdigdeg på IKEA. Har gjort egen ett par gånger och det blir mycket godare. Men jag har insett att jag inte tycker särskilt mycket om pepparkakor heller, så dumt att lägga ner en massa extra jobb. Däremot är det väldigt kul att dekorera!

Kokt julskinka, ungsbakad skinka eller kanske rentav ingen julskinka alls?
Vi har haft IKEAs julskinka i flera år, den är ganska god. Jag skulle kunna tänka mej att skippa julskinka men maken blev upprörd av bara tanken, han som är tjeck och borde äta karp på jul. Större fantast när det gäller svensk mat får man leta efter! Jag ska göra en roast gammon som blir något liknande, fast fetare och saltare kött. De hade ingen julskinka när vi var på IKEA senast.

Glittret i granen, lodrätt eller vågrätt?
Jag gillar glitter, men gärna tunt strimlat glitter man hänger på varje gren. I år hittade jag lockigt sånt! Annars tycker jag det är vackert med en gammaldags gran med glittret lodrätt, flaggor, ljus och pepparkakor. 

Dopp i grytan, eller inte?
Nej, jag tror vi hade det nån gång bara när jag var liten. Inget jag saknar.

Tomten kommer med klappar eller klapparna ligger under granen?
Klappar under granen. Kissen får kanske vara tomte.


Rim på klapparna eller bara juletikett?
Jag skulle gärna rimma men får aldrig någon med mej på det så jag har gett upp. Kände igen mej jättemycket i Alex Schulman när han pratade i ett poddavsnitt om julen. Ingen som vill rimma hos honom heller. Det är ju inget roligt att sitta och rimma själv.

Jenny Nyström jul, eller amerikansk jul?
En blandning av allt jag tycker är fint. Det är svenskt och engelskt, lite tjeckiskt - som är väldigt likt det svenska.

Fira jul hemma eller hos någon annan?
Hemma. Har firat jul på alla möjliga ställen men hemma är bäst om valet finns.

Lussekatt eller pepparkaka?
Lussekatt.

Knäck med hackad mandel i eller utan?
Tycker inte så mycket om knäck heller ...

Carolas eller Mariah Careys julsånger?
Carola såklart.

Äta först och klappar sen, eller klappar först och äta sen?
Klapparna så sent som möjligt! Så tyckte jag även när jag var liten.

Julstjärnor eller hyacinter?
En fejkjulstjärna från IKEA. Orkar inte med hyacinternas tunga doft. Dessutom tänker jag på det mer som en vårblomma nu.

Julgranen in i stugan den 23:e eller granen in långt innan det?
Extremt långt innan det ...

Skulle du kunna tänka dig att arbeta på julafton?
Ja, det är jag van vid. Nu har jag haft två jular i rad ledigt (jobbat nyår), och kan känna att det är helt ok om jag måste jobba nästa jul. När jag hade kontorstider så tog jag ofta jouren på juldagen om jag fick ha julafton ifred, så det är klart att det är att föredra att vara ledig. Men här när allting är som i dvala på juldagen känns det nästan ännu konstigare att jobba då.

Bakar du något till jul? Vad?
Pepparkakor blev det i år med lite fusk. Pepparkakshus gör jag alltid.

Vilket föredrar du, lussekatter med eller utan russin?
Russin är bland det äckligaste jag vet. Särskilt gömda i nåt annat. Säger som Frasier: You take a grape, dry it out until it becomes this gross, disgusting, wrinkled little thing that no one could possibly want to eat, and then cover it with perfectly good chocolate.

Vill du ha egenproducerat julgodis eller köpt?
Köpt.

Hur ser din adventsljusstake (den man tänder varje söndag) ut?
En enkel vit i metall. I år har jag gröna ljus. Några tomtar i glas runtom.

Fönsterprydnad stjärna eller elljusstake?
Både och. Fast min elljusstake har jag framme året om.

 Vill du ha julkort med brevbäraren eller som e-post?
Riktiga julkort! Annars får det vara. Jag lever som tur är i julkortens förlovade land. Får julkort från grannar, kollegor, vänner, studenter, släkt, politiska partier och till med katten har fått ett eget julkort från veterinären.

Vilka färger har du till jul? Klassiskt röd/grön/vit? Guld/isblå? Eller vad?
Rött, guld, silver, vitt, grönt - alla klassiska färger.

När julpyntar du hemma?
Långt innan december ...

Har varje julprydnad sin bestämda plats år ut och år in?
Vi bor litet, så det handlar mer om vart man kan klämma in grejer. Tar bort och byter ut andra saker så det inte ska se konstigt ut. Vart är mina tjeckiska prydnadssaker? är en vanligt förekommande mening i december.

Vad bara MÅSTE hänga/finnas i granen?
Allt pynt som jag har såklart!

Har du ett färgtema i granen?
Nej, inte direkt. Det får vara en blandning av grejer.

Levande gran eller plastgran?
Plast. Vi har en liten levande i uterummet.

Hur ser din julfrukost ut?
Nån lussebulle eller så. Man ska ju äta så mycket sen. Börjar tycka att det där frossandet är lite äckligt.

Brukar du göra något aktivitet på julafton, t.ex. gå en promenad, spela sällskapsspel o.s.v.?
Promenad i området, brukar kolla in rean i närmaste affärerna för man kan göra fynd innan allt stänger på juldagen. Byter julklappar med vänner, hjälper till där det behövs.

Vad av dessa saker brukar ni ha i glöggen, mandel, hasselnötter eller russin?
Inget, russin i glöggen gör det ännu värre!

Finns det någon frukt som är ett MÅSTE till jul?
Citrusfrukter.

Vilken är din favoritjulskiva?
Elvis vill jag ha.

Vilken är din favoritjullåt?
O helga natt kanske. Tycker också mycket om Oh come all ye faithful.


Vad skulle du inte vilja vara utan på julbordet, vad är ett absolut måste?
Just nu känner jag att jag skulle kunna äta pizza på julafton, inga problem. Jag gör julbordet för makens skull. Men jag ser fram emot att äta en riktigt god lax.

Föredrar du vörtbröd med russin eller utan?
Vörtbröd tycker jag inte heller om och kan inte få tag på ändå.

Risgrynsgröt eller Ris à la Malta?
Även risgrynsgröt är lite äckligt tycker jag. Allt detta skulle jag äta ändå om jag bodde i Sverige tror jag.

Dricker du julmust eller mumma till julbordet?
Jag har aldrig druckit mumma. Det blir julmust.

Tittar du varje år på Kalles julafton?
Nej, kanske tittar jag på Youtube på nåt gammalt avsnitt. Jag kan gripas av plötsliga underliga behov sådär på julafton. Tittade till exempel på Henrik Dorsin i efterhand när han var julvärd vilket är ganska absurt, men då kände jag att det var jul ...

Vilken snutt är favoritsnutten ur Kalles julafton?
De där kolibrierna gillar jag!

Har du sett Karl-Bertil Jonssons jul?
Ja, men ibland missar jag det.

Köper du julklappar till många?
Det blir en del. Jag gillar att köpa julklappar!

Tycker du att det skall vara julklappar till alla eller bara barnen?
Till alla.

Tycker du att julklapparna skall vara inslagna i affären eller vill du göra det själv?
Jag vill absolut göra det själv.

Färgglatt eller enfärgat julklappspapper?
Det får gärna vara blandat men gärna att det matchar någorlunda.

Roligast att få i sin julklapp?
Nåt som får en att skratta.

Vad skulle den ultimata julklappen vara till dig i år?
Att Tomten kom och sa att nu är du föreståndare för ett katthem på full lön, varsågod!


Kissen i min varmaste jultröja ... God jul!

4 kommentarer:

Monica sa...

Ljuvlig bild på kissen den sista där, jag ser hur hon njuter och har hittat den bästa platsen, varm och go´:-), kul att läsa din lista, krävs energi att göra den, trodde förstås att du skulle hoppa på, jag har kopierat den än så länge hos Annika, få se om jag kommer längre:-), i vilket fall så är det kul att läsa era frågor och svar.

Steel City Anna sa...

Mamma: jag alskar den dar bilden pa henne. Hon ar sa nojd och glad :)

Annika sa...

KUL att läsa din lista. SÅ roligt, gillar ju sådana. OCH denna är en klassiker.
Aha, så du är inte så julbordstokig. Kul att din man är det, och han gillar det svenska!
Sant, det där frossandet ja...dessutom syns det galet mkt på vägen sen...
Visst är det lite otrevligt när man tänker på det.
OCH inga russin för dig :-) Frasier, ja han fick då till det, haha.
Jättekul att läsa din lista!!

Steel City Anna sa...

Annika: haha ja utan maken skulle det bli engelskt pa jul tror jag. Laste faktiskt i en svensk tidning (Allas) att kalkon ar lite hippt aven i Sverige nu. Vi har varit pa Lidl tidigt imorse och kopt lite tyska korvar till maken, nan tysk sill som sag ganska svensk ut och sa hade de gravad lax med dill och allt, alla blev glada & nojda :) resten handlar jag i vanliga engelska affarer nu, orkar inte krangla.