fredag 29 maj 2009

Kemi på hög nivå


Häromåret blev jag uppmärksammad på den fantastiska uppfinningen Colour Catchers. Det är små ark som man stoppar med tvätten i maskinen och som magiskt fångar färgen från kläderna så att man kan blanda alla möjliga färger utan att kläderna blir missfärgade - allt hammar på Colour Catchern. Det fungerar faktiskt! Men hur? Det står på förpackningen att det inte är några miljöfarliga ämnen i och att det är biologiskt nedbrytbart. Innehållsförteckingen är mycket kryptisk - jag citerar: Contains among other ingredients more than 5% non-ionic surfactant. Vad är det? Och vad är det för andra spännande ingredienser i som de inte vill tala om? Hjälp välkomnas i frågan!

3 kommentarer:

Anonym sa...

svar fraga, ingen aning!!!
men funkar sana dar?
typiskt sant som jag inte tror pa och darfor aldrig testar - har man gatt miste om nat?

Johanne Ländin sa...

Jag har fått lära mig att om man tvättar något (för hand) som "blöder" färg så ska man ha i lite vinäger/ättika i sista sköljvattnet. Då fixeras färgen.
Så kanske innehåller arken något surt som gör att färgerna inte blöder när de tvättas.

Men jag hade uselt betyg i kemi, så det här är mycket osäkra spekulationer.

mamma sa...

Har funderat:-) det måste vara en eller flera atomer på arket, något eller flera ämnen som binder färgmolekylerna till sig och har fasta bindningar så de ej kan upplösas igen. Men vad det är står inte hos tillverkaren, har kollat. Ser att Ica Maxi och Coop har detta också, måste köpa, är ju fantastiskt. Särskilt när man har vita plagg och vill fylla på med inte illröda men i alla fall andra ljusa pasteller, kanske man vågar det? Puss