måndag 25 december 2017

Annikas långa jullista

God juldagsmorgon på er! Här kommer en lång lista om julen, som har på ön just börjat firas.

Firar du jul hemma eller hos någon annan?
På jobbet ofta, i år liksom många andra iår. Jag slutar förhoppningsvis klockan tre idag och julaftonskväll igår hade jag ledigt.

Levande gran eller plastgran?
Levande gran allra helst. Men jag blandar gärna. I år har jag bara plats med en och det blev det en riktig, en liten.

Favoritjulgodis?
Skumtomtar, ischoklad, nötter och goda kakor.

Favoritmat i jul?
Jag gillar nästan all svensk julmat. Inte syltor så mycket dock. Men all fisk, julskinka, prinskorv, ost, köttbullar, Janssons ... det brittiska är jag mindre förtjust i. Tycker inte så mycket om kalkon eller Christmas pudding. Det är lite ofestligt, som en vanlig söndagsmiddag.

Den finaste julmusiken?
Klassiska julpsalmer tycker jag mest om. Särskilt om Elvis eller Johnny Cash sjunger.

Den godaste juldrycken?
Julmust helt klart och så tycker jag att Baileys kan räknas som en juldryck.

Alkoholfri glögg eller glögg med alkohol?
Alkoholfri tycker jag nog. Jag är inte så förtjust i glögg.

Jenny Nyström jul, eller amerikansk jul?
Jenny Nyström, absolut. Nu är det mest i teorin för det blir mest tingeltangel om jag ska vara helt ärlig.

Berätta om dina traditioner på julafton?
Svårt med traditioner eftersom jag jobbar som oftast. Iår blev det ett besök på tvättomaten på morgonen, sen jobb och sen middag på kvällen med lite julmat.

Berätta om dina traditioner på juldagen?
Samma sak här, inga traditioner riktigt när man jobbar skift. Idag ska det lagas brittisk julmat på jobbet.

Berätta om dina traditioner på annandagen?
En lugn och mysig dag om jag är hemma. Äta rester och dricka Baileys.

Pynt som är bannlyst hemma hos dig?
Jag tycker inte om otraditionella färger. Grälla julslingor gillar jag inte heller.

Favoritpynt?
Ljus, massor av ljus. Pepparkakshus är fint också.

Julkort, per mail eller med posten?
Skickar till mamma och pappa och närmaste vänner men blir mindre och mindre med åren.

Vilka färger har ditt pynt?
Traditionella färger som rött, grönt, vitt.

Glitter?
Har inget glitter.

Favoritfrukter i juletid?
Citrusfrukter, sura satsumas och blodapelsiner.

Risgrinsgröt eller Ris a la Malta?
Risgrynsgröt med kanel och smör och fet mjölk.

Kalle Anka och hans vänner?
Nej, inte nu. Jag upprätthöll traditionen via Youtube ett tag men det börjar bli för knäppt att hålla på med sådana här traditioner ensam. 

Karl-Bertil Jonsson?
Tycker om Karl-Bertil men samma som ovan, blir inte av.

Kan du vissla Johanna?
Mysigt som jag minns det men inte sett på evigheter.

Äta först och klappar sen, eller klappar först och äta sen?
Äta först, och klappar sen. 

Köper du klappar åt många?
Nej, till ett par nära vänner och mamma och pappa.

Vill du slå in klapparna själv?
Ja, jag slår in dem själv för att jag tycker att det är roligt.

Färglatt papper eller strikt enfärgat papper på paketen under granen?
Färgglatt och skoj ska det vara och mycket krusiduller på paketen.

Less is more och stilrent vad gäller pynt?
Kan man svara både och? Uppskattar less is more men det brukar bli more is more.

Vad önskar du dig i år?
Snälla och trevliga människor omkring mej.

Mellandagarna, trista eller sköna?
Mellandagarna är något som jag glömt hur det känns för de existerar inte när man jobbar skift.

Mellandagsrea?
Nej, orkar inte med den alls.

Nyårsplaner?
Ta det lugnt, jobbar på nyårsdagen.

När åker julen ut?
Mitten av januari någon gång.

4 kommentarer:

Ruta Ett sa...

En till rolig lista!
God fortsättning på julen trots jobb!

Steel City Anna sa...

Ruta ett: tack detsamma!

Monica sa...

Roligt att läsa! Och tänkt lite denna jul på traditioner, minns hur fint mamma och pappa alltid gjorde och pappa högg granen på sin barndoms ägor, mamma jobbade hela natten före julafton för att få allt klart och på julaftonen var allt så vackert. Och vi väntade på bästa släkten som ibland kom på natten till julafton eller tidig morgon, beroende på deras arbeten eller snö(o)väder. Då var det jul! Och minns att alla barndomsjular var rätt lika från år till år.

Senare när jag var färdig med min examen så hade jag jour ofta på akutlab., både jul och nyår, vi (unga) drabbades extra som inte hade barn, då kunde man alltid jobba ansågs det. En gång åkte hela kompisgänget till fjällen men en kille väntade på mig så vi åkte själva efter i hans bil, vi ensamma:-), oj vad avundsjuka en del var, han var inte bara trevlig utan snygg också;-)

Ännu lite längre fram minns jag de bästa jularna, när du stod i pyttelitet julförkläde och trillade köttbullar och rörde i grytorna. Och oj vad vi pyntade och gjorde fint. Då var mormor och morfar här och jag tror att det alltid var snö så vi åkte pulka i vår backe.

Sen blev det omvänt i många år, att ta hand om sjuka och gamla föräldrar, och vi gjorde det tillsammans. Var slitiga och oroliga år. Med mycket sjukvård i hemmet för att de skulle få uppleva julen fint. Minns de jularna rätt väl.

Och så jular i England, inget jag trodde då, alla vackra jular hos dig, så mycket roligt och spännande vi gjort. Och så roligt att uppleva ett nytt land med lite andra traditioner och allt vackert.

Så traditionerna har varierat väldeliga, är väl som livet självt, det ändrar sig.

I år har vi pyntat, jag har köpt mycket blommor, maten har vi den som vi tycker om, tittat ifatt lite som inte hanns med förut, flera fina julkonserter och julottan på TV var jättevacker, ja dem minns jag också från när du var liten och du knatade ivrigt uppför kyrkbacken:-), vi är tröttare nu tror jag.

Och i år på julafton köpte jag grillad kyckling, bröd, chokladkakor m m till ett par hungriga kvinnor i kylan, hoppas att de hade härbärge sen. Ja livet ser verkligen olika ut för oss.

Steel City Anna sa...

Mamma: det har varit variation på våra jular :) får se hur det blir sen, kanske blir någon ordning så småningom ;)