tisdag 5 maj 2009

Delilah

Delilah var en vacker kvinna som svek den som älskade henne för pengar. Hon är en av de få kvinnorna i bibeln som introduceras helt på egen hand, utan en radda män vars dotter och syster hon är. Bara Delilah. Samson, hennes älskare, var fantastiskt stark och ett stort hot mot Filisteerna, och de ville gärna veta hemligheten om hans styrka. Delilah försökte tre gånger att få Samson att anförtro sej, men varje gång så ljög han, eftersom han förstod hennes onda avsikter. Men ändå, på Delilahs fjärde försök gav han henne det riktiga svaret, att styrkan satt i hans långa hår. Deliliah väntade tills Samson somnat i henns knä, och kallade sedan på en tjänare som klippte av Samsons hår och lät sedan soldaterna sticka ut hans ögon och skicka honom i fängelse. Men Samsons hår växer, och en kväll lutar hans sej mot en pelare i slottsalen dit Filisteerna fört honom för att festdeltagarna ska få se honom, och han får hela byggnaden att rasa, och begrava alla människorna därinne, inklusive sej själv. Men Delilah, förmodligen, överlevde säkert och levde loppan på sina silverpenningar.

Man kan tycka, vid en första anblick, att detta är en ganska enkel berättelse. Att Samson var lättlurad. Att hans gudstro var så stark att han trodde att han var osårbar. Men så kan man tänka efter, hur många gånger man inte själv mött en Samson eller Delilah i sitt liv. Man blir lurad tre gånger, och låter sej ändå luras en fjärde. Jag skulle hellre än att lägga sensmoralen i detta att vara ödmjuk och inte tro att man är osårbar, inte testa Guds kärlek, eller i att Samson fick återupprättelse genom att han fick sin styrka tillbaka och kunde hämnas, nej, jag tror att det viktiga meddelandet är att om du möter Delilah en, två eller tre gånger - det händer de flesta och det finns tröst att hämta. Men en fjärde gång, då är det ditt eget ansvar att säga stopp. För det finns ingen gudomlig makt som tänker ändra på Delilah åt dej.

I bibelns berättelse står det tydligt att Samson älskar Delilah, men aldrig att Delilah älskar honom. Så Samson, denna machoman, dog av olycklig kärlek.

She was my woman
As she deceived me I watched and went out of my mind
My, my, my, delilah
Why, why, why, delilah
I could see that girl was no good for me
But I was lost like a slave that no man could free

Bibeln enligt Tom Jones

Berättelsen finns att läsa i Domareboken i Gamla Testamentet.

4 kommentarer:

Nanna sa...

Och kära Anna, tag nu bladet från munnen, förtälj oss vem din Delilah är? Jag har ingen just nu tror jag, men jag har definitivt haft dem i mitt liv - endast givit mig gråt och tandagnissel!
Kräm!

Nanna sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Nanna sa...

Om det är där styrkan sitter vet jag inte. Men jag vill hellre ha gåshud så att allt dumt rinner av!

Karin sa...

Regina Spektor har gjort en låt som heter Samson som man kan lyssna på om man vill. :)