fredag 1 maj 2009

Första maj


Första maj. Påskliljorna står vissna i dikena, magnolians blad har skrumpnat och körsbärsträden har redan tappat sina blommor. Idag när jag var på promenad i Firth Park såg jag istället syrener på väg att slå ut och hägg i full blom och doft. Första maj har varit en helt vanlig dag, och lediga för att fira Mayday är folk först på måndag, eftersom Englands motsvarighet till första maj alltid firas den första måndagen i maj. Inte för att jag är ledig då heller, men obekväm arbetstidsersättning blir det åtminstone.

April har varit en jäktad och händelserik månad med både sommarsol och oväder, påskfirande, Londonresa, snooker, mor på besök, Valborg, 30 timmar övertid på jobbet, kollegor som slutade och så till råga på allt pandemin svininfluensa. Man kan ju bli stressad för mindre. Jag hoppas på att maj blir lite lugnare och med massor av fint väder. Sommaren ska bli bra i år, sa en vädergubbe på BBC North, för det blir aldrig tre dåliga somrar på raken. 2007 var översvämningssommaren. 2008 var jag på stranden en gång, och det var i Hälsingland. Så sommaren 2009 - vi håller på dej!

Inga kommentarer: