söndag 9 oktober 2011

Min lediga söndag



Jag tycker att ovanstående rubrik är så fantastiskt humoristisk att läsa i kvällstidningsbilagor där kändisar intervjuas om hur härligt deras liv är, ja i största allmänhet eftersom de är kändisar, men i synnerhet när de är lediga. De strosar vid havet, tar ett morgondopp klockan sju, äter långfrukost med sin partner, bygger en hammock, syr om en kavaj, planterar en rosenbuske, simmar en mil, äter en näve nötter och frön och sen dricker de te och läser en deckare. Särskilt roligt är det när man får en tidsram för vad som hände vilket klockslag. Jag tycker det är så fascinerande hur mycket en kändis kan klämma in på 45 minuter, säg mellan 8.00 och 8.45. De kan läsa en hel tidning, gulla med sina husdjur och göra morgongymnastik, alltmedan de njuter av livet och ledigheten naturligtvis. Bara att gå på toaletten kan ta en trekvart tycker jag. Men jag njuter naturligtvis av det också.


Ovanstående väder har lagt sej över Sheffield. Istället för att bara skriva regn så får vi veta av BBC att det kommer vara både tungt regn, lätt regn, duggregn, spridda regnskurar och regnblandade moln i veckan. Det är inte riktigt badväder, trots att kändisarna badar varje morgon, oavsett temperatur. Till Cleethorpes tar det ungefär två timmar med tåg, det är lite långt för ett dopp. Morgonen börjar med att jag tittar på jourtelefonen. Konstaterar att den är tyst. Inser att klockan bara är sju och att jag är på väg att bli en morgonpigg pensionär. Mellan 7.00 och 7.45 tittar jag på regnet. Maken frågar irriterat är du vaken. Han har helt klart inte läst kvällstidningarnas relationsexpert-råd om hur man får en het höst. Han sitter och tittar på en svartvit tjeckisk film och uppskattar inte min plötsliga heta närvaro i pyjamas med kor på. Inte heller blir det något uppsving när jag får ett vansinnesutbrott över situationen i köket. Skippa vardagsgnället, tipsar psykosyntesterapeuten Eva. "Hur kan du reagera annourlunda för att inte fokusera på det negativa" frågar hon. Ja du, psykosyntes-Eva, you tell me. 


Maken stänger in sej i badrummet. Jag tittar på Gilmore Girls. Funderar på om jag ska tvätta sängkläderna, men det tar sån ohygglig tid att torka i fuktigt kallt väder. Dricker kaffe. Läser relationsraderna glöm inte att hålla lusten levande när hösten kommer, med kramar i soffan på kvällarna, en snabbis i duschen på mornarna och uppskattande ord till varandra. Maken kommer ut ur badrummet och springer i panik runt och letar efter nån av sina kablar, varför har män så många kablar? Har jag tagit kabeln? Har jag gömt kabeln? Nej, det har jag inte. Jag säger är du klar i badrummet, jag måste gå på toa NU. Han äter gröt. Jag har inga frön och inga nötter som jag skulle kunna pilla i mej. Äter en bit överbliven choklad och ett ägg. Säger vi måste handla, har du handlat du sa att du skulle handla. Fokuserar på det negativa, helt opsykosyntetiskt. Maken hittar kabeln. Han blir förvånande glad över detta. Drar iväg på gudstjänst. Jag njuter av livet, städar badrummet och klär på mej. Kanske ska jag gå en stärkande promenad i vitaliserande regn mellan 12 och 12.45. Tills dess lyssnar jag på Johnny Cash och tittar på TV-klipp om Sveriges politiker. Skrattar högt åt frågan är det möjligt då att man kan vara med och till och med leda ett sånt här möte om era etiska förhållningsregler och ändå inte känna till innehållet? och det så nonchalanta svaret och liksom tonåriga tonen i socialdemokratiska gruppledarens svar: Uppenbarligen, han har väl inte läst dom tillräckligt bra. Det är humor, det är verkligen Sverige i ett litet hälsosamt nötskal.



Det är inte lätt att vara singel heller.

5 kommentarer:

Elisabet. sa...

Läser och ler. Ibland hittar man små mästerverk i bloggosfären. Det här inlägget var ett sånt. Tycker jag.

Steel City Anna sa...

Tackar ödmjukast :)

Trillingnöten sa...

Hahaha, men eller hur! Det är fantastiskt hur kändisarna aldrig stressar en ledig dag, att de aldrig har "måsten" att göra eller hur livet kör ihop sig...undrar hur det skulle kännas att leva en ledig dag som kändis!

Steel City Anna sa...

Trillingnöten: Och gör de nån gång nåt tråkigt, som att tvätta eller deklarera, då tycker de att även detta är njutbart! Det är så skönt att koppla av från stjärn-livet och göra normala saker, heter det :)

Monica sa...

Haha, mycket bra! De där kändisarna hinner mycket, just "min Lediga dag" är fascinerande att läsa;-), jag brukar sitta med papper och penna och räkna och försöka få ihop det tills jag kommer på att jag med är knäpp då:-). De har noll självdistans och aldrig att journalisten ställer en följdfråga eller undrar, de verkar nästan ännu dummare. Din dag verkar bli underbar och ser framför mig när maken letar "sladdar", vore jag där fick jag skulden, jag städar ju undan allt, fast tur jag har full koll vart jag lägger sladdarna;-).