Om Sheffields komunikationer har min mamma önskat ett inlägg.
Kommunikationssystemet i England är lite speciellt – om man
inte tänker efter före så kan man behöva köpa 3 olika dagsbiljetter för en resa
genom stan. Det är privatiserat och en mängd olika företag samsas om tåg-,
buss- och spårvagnstrafiken.
I Sheffied är företagen Stagecoach och First de största, jag
skulle tro att de är störst över hela landet. Det finns även en mängd mindre
företag, till exempel TM Travel som kör de flesta av bussarna ut till Peak District.
Stagecoach är företaget som har hand om spårvagnen i stan, så vill man åka spårvagn
ska man se till att det är deras biljett man köper. Köper man en First-biljett
kan man nämligen bara använda den på deras bussar, inte på något annat
företags, eller spårvagnen. Företagen samarbetar på så sätt att de brukar köra
varannan buss på en särskild sträcka, så att man kan komma dit man vill med
båda typer av biljetter. Men det är ändå ett otympligt system för resenärer.
Till exempel skulle jag gärna vilja kunna åka min lilla by-buss från Peak
District raka vägen till kontoret varje dag, men eftersom jag behöver åka i och
runt Sheffield så måste jag i så fall också köpa en spårvagnsbiljett. Då blir
det ganska dyrt. Istället går jag en bit till närmsta Stagecoach-busshållplats,
åker in till stan, sedan spårvagn upp till kontoret, trots att jag skulle kunna
åka en buss raka vägen. Dessutom, alltid när jag väntar på en buss hem så
brukar det komma 5 First-bussar innan min Stagecoachbuss kommer. Jag missar
kanske en halvtimmes värdefull hemma-tid på det. Irriterande, särskilt om det
regnar. Ibland köper jag bara enkelbiljetter för att kunna välja mer fritt men
då kan man behöva spendera runt 5 pund om dagen. Eftersom jag inte sällan har
7-dagarsveckor kan det bli 35 pund – mycket när ett veckopass med Stagecoach
kostar 13 pund.
Det finns också en mängd olika tågföretag och man kan köpa
sina biljetter genom de olika företagens hemsidor om man vill, men även på
nationalrail.co.uk som är någon slags motsvarighet till SJ:s sida. Man kan köpa
en dagsbiljett på stationen om man ska på en liten utflykt, det brukar jag göra
eftersom det är enklast och man kan hoppa på vilket tåg man vill, allt ifrån
skruttiga små tuff-tuff-tåg till gigantiska moderna snabbtåg som är framme innan
man hinner blinka – däremot är det dyrare. Man kan få biljetter för extremt
låga priser om man är ute i god tid men då måste man passa just det tåget, just
den tiden. När jag åker till London brukar jag alltid ha bokat först, men det
är alltid en stress att man ska hinna med tåget. Missar man det så blir
biljetten hejdlöst dyr som sista minuten-köp. När jag och mamma åkte till
Edinburgh så hade jag fått en riktigt bra deal men det gällde ju att bytena
skulle klaffa och att man hittade rätt perong på två minuter.
4 kommentarer:
Intressant! Tänk, vad mycket man ska tänka på om man ger sig av utanför landets gränser ,-)
Elisabet: Ja, det är det verkligen :)
Anna, det är tur planet går rakt fram och jag inte behöver byta;-). Det här var mycket bra information, ska läsa på ordentligt och redan har jag fattat lite mer:-) men tror detta kommunikationssystem blir vår största utmaning som pensionärer där på ön;-), undrar om far din kommer vara till hjälp. För egen del är jag tacksam att jag haft en personlig resecoach på plats, hade inte klarat mig utan. Förresten om inget ändras med förmåner så kan vi hoppa på vad som helst som pensionärer kanske (finns nog en särskild tanke bakom det;-))
Skicka en kommentar