söndag 12 juli 2009

Att sälja sej själv

När man ser en rubrik sådär lösryckt så känns den lite obehaglig, eller hur? Man tänker på slavhandel, prostitution och porrindustrin. Men det är ju en så vanlig fras inom företagsvärlden. Sälj dej själv! Gör reklam för dej själv! Visa dina bästa sidor!

Frågan är om det är så vettigt egentligen, att sälja sej själv på det viset. Det finns alltid en hake med all reklam. Det finns alltid en liten viskning i ett hörn att egentligen, egentligen är vi inte såhär bra. Som obs batterier medföljer ej. Eller bakgrundsmiljön är fingerad och ingår inte i paketet. Eller konsultera din doktor innan du provar.

Först ska man kanske fråga sej, varför man egentligen vill sälja sej själv. Och till vad. Sen ska man kanske fundera över vad finstilen blir i hörnet. Om man nu är så väldigt bra på en sak, vad lyser det då mellan raderna att man är dålig på? Jag är stresstålig. (Det är bara en tidsfråga när jag går in i väggen för jag inser inte mina egna begränsningar).

Något verkligt intressant tycker jag, vore en människa som verkligen vet sina dåliga sidor. En sån person skulle jag anställa.

Men jag tror, universellt, så vill arbetsgivare ha en person som säljer sej såhär:

Jag går med på vilken lön som helst
Jag behöver aldrig ha semester
Jag har ingen koll på mina rättigheter
Jag är formbar
Jag vet när det är läge att vara tyst
Jag vet när det är läge att säga just det som någon högre upp än mej sagt åt mej att säga
Jag jobbar gärna övertid
Jag har ingen familj

Men det skulle dom ju aldrig skriva i en platsannons. Då ska man vara bra på att hålla många bollar i luften.

Vilka bollar då? Och hur många egentligen? Vilka får man tappa?

Sånt, kan man tänka på. Vilka dåliga sidor tillåts skina igenom de bra utan att noteras så mycket? Och man får jobbet ändå?

Detta har naturligtvis en hel del att göra med vilket kön man råkar tillhöra. Men det låter jag skina mellan raderna. Lite subtilt. Det är en egenskap jag har tydligen. Subtle. Som på engelska kan betyda både subtil, underfundig, utstuderad, diskret, vaken och skarpsinning. Tänka sej. Underfundig har jag aldrig sett i en platsannons. Det vore roligt.

"Vi söker en underfundig och vaken medarbetare som kan hålla åtminstone två bollar i luften. Tänka. Och Lyssna. Resten löser sej!"

Inga kommentarer: