söndag 1 januari 2012

Gårdagens firande

Vilken fantastisk middag det blev igår, om jag får säga det själv. Jag blev överraskad av potatisgratängen som jag hade fuskat med och inte förkokat potatisen innan som jag brukar - men det blev ännu godare än vanligt!
Middagsförberedelser med ljus, Vår kokbok, champagne på kylning och Stjärnorna på Slottet som sällskap.
Middagen blev en fyrarätters med två förrätter samt räkor och ostbricka efter midnatt, en extra förrätt kan man ha på nyårsafton tycker jag:
Förrätt ett: Buffalomozzarella med rödlök, kvisttomater, italiensk salami och ruccolasallad, med olivolja och balsamvinäger. Min favorit!
Räkor till senare! Bakom skålen skymtar mitt rea-fynd.
Förrätt 2: Rödlök, ägghalvor, caviar och den sista matjesillen från Sverige. Makens favorit!
Huvudrätt: Rökt och rimmad skinka glaserad med honung och glöggkryddor. Grön sparris och potatisgratäng.
Ljuvlig tårta, beställd från Patisserie Valerie

Det var en mysig och samtidigt festlig nyårsafton. Maken såg min nyårsklänning och sa 'jaha, man kanske ska anstränga sej lite med det yttre ikväll', hoppade ur sin fleecemundering och fann en kostym. Man ska 'bli klädd', som Stefan Andhé säger. Och det var värt att bli klädd för att fira det nya årets ankomst. Vi tittade på Sleepless in Seattle, spelade spel och åt förstås. Vid det engelska tolvslaget tittade vi på raketerna i London och tyvärr glömde vi bort Tolvslaget på Skansen som inte gick att titta på efteråt heller.
Nedräkning vid the London Eye
Så vackert!
Big Ben
Tur att det finns TV, för detta var det enda vi såg från balkongen. 5 november är britternas stora fyrverkeridag, inte nyårsafton.
Idag ligger lugnet över hela Sheffield och inte ett ljud hörs. Som tur är finns det både potatisgratäng och tårta kvar så det kan bli en stillsam dag här hemma också.

GOTT NYTT 2012!

7 kommentarer:

Steel City Anna sa...

Nu har jag sett Skansen också, de hade nog sovmorgon på Svt!

Monica sa...

Åh vad mycket gott och fint du gjorde! Det ser härligt ut alltsammans, potatisgratäng är favorit och tårtan hade jag gärna haft här:-). Pappa studerade den särskilt noga:-). En fin första dag på det nya året önskas av mamma och pappa, puss och kram!

Saltistjejen sa...

Wow!!! Härligt! Vilken middag!!
Och God Fortsättning!

Elisabet. sa...

Ja, och jag är mest fascinerad av att ni var så finklädda .. här lullade vi omkring i det gamla vanliga ,-)

Steel City Anna sa...

Saltistjejen: Tack detsamma!

Elisabet: Uppiffning haller karleken vid liv ;)

Trillingnöten sa...

Den där tårtan var inte att leka med! Vilken fantastiskt skapelse :)

Steel City Anna sa...

Den var sa god :)