tisdag 28 december 2010

En välkänd dikt

Visst gör det ont när knoppar brister, har väl de flesta hört, det är nästan lite som en floskel, en upprepad kliche. Men den sista versen i Karin Boyes dikt, den är lite mer i skymyndan:

Då, när det är värst och inget hjälper,
Brister som i jubel trädets knoppar.
Då, när ingen rädsla längre håller,
faller i ett glitter kvistens droppar
glömmer att de skrämdes av det nya
glömmer att de ängslades för färden -
känner en sekund sin största trygghet,
vilar i den tillit
som skapar världen.

Vila i den tillit som skapar världen - DET är det bästa nyårslöfte jag nånsin hört!

3 kommentarer:

Elisabet. sa...

Den brukade mamma läsa ..., och tänk, vilken trygghet den där sista raden ger! Det ska jag tänka på när jag börjar på det nya jobbet.

Trillingnöten sa...

Helt underbart vacker! Tack för att du delade med dig av ditt fynd!!

Steel City Anna sa...

Visst är den väldigt fin, den där sista raden!

Jag ska botanisera lite mer i hennes dikter tror jag, inte bara dom kändaste.