fredag 17 juni 2016

Fotboll och kulturyttringar

Jag tittar vanligtvis inte så mycket på TV, och om jag gör det så är det nästan bara SVT, men nu i regnrusket så har det blivit en del. När man tittar så sällan så kan det nästan bli lite roligt med reklam igen, sådär som man tyckte på 90-talet. En som jag tycker är väldigt rolig är denna från Aldi:



Även denna får mej att le. Tonåringar på pricken. Och talande för vår tid nu när alla verkar få skjuts till skolan, även i Sverige.



Storbritannien är verkligen ett land där konsumtion och shopping som nöje ses som helt naturligt i alla samhällsklasser. Det är stor skillnad mot kulturen i Sverige, där det nästan är lite fult att säga att man gillar att shoppa. Att Sverige skulle ha en slogan som 'nu firar vi 50 år av fantastisk svensk shopping', det har jag svårt att tänka mej! Här har Barclaycard en ny kampanj som man kan läsa om här. Videon verkar de bara ha på sin egen sida så man kan kolla den här, den heter Celebrating Britain's shoppers and shop keepers. "We invented the queue for heavens's sake!"

Det var det om kulturyttringar. Om fotboll har jag bara en sak att säga, och det är detta:


4 kommentarer:

Monica sa...

Det är roligare reklam hos er, mer oväntade vändningar och mer humor, gillar det. Om män shoppade lite mer kanske världen vore bättre, ja lite enkla saker som en skjorta och strumpor, stod och valde lite bland färgerna och helst med en kompis i sällskap och sen går de och fikar tillsammans med kaffe och kanelbulle och pratar länge, sånt vore hälsosamt för dem, det tror jag absolut.

Annika sa...

Jag är som du vad gäller fotbollen. I could not care less. OCH just nu spelar Sverige mot Italien. Nej, jag kollar inte.
USCH jag har så svårt för reklam alltså. Orkar inte med den i ngn form. DVR:ar nästan allt på tv så jag kan skippa reklamen. Föredrar Netflix 9 gånger av 10.
USCH, har blivit så sjukt mätt på reklam sen jag flyttade till US. Precis som du tyckte jag det var lite småkul när det var nytt hemma. Men numera, jag orkar inte se och höra skiten (ännu värre på radio). Aha, så ni har Aldi också. Vi med. Men jag har faktiskt aldrig varit inne på den.
Ja, konsumtionssamhället delar nog UK och US väldeliga.
Ha en finfin helg nu!!

Steel City Anna sa...

Annika: jag blir himla trott pa reklam, bland annat darfor jag tittar pa sa lite 'vanlig' TV, men nu tyckte jag att det var ganska kul. Vadret ar sa trist just nu sa mycket tid inne.

Jag visste inte ens om att Sverige spelade. England marker man alltid for det hors nar folk tittar :)

Steel City Anna sa...

Mamma: ja det vore bra for valbefinnandet kanske :) tror det ar ganska bra att ga till puben ocksa som man gor har och lugna ner sej lite :)